Saturday 6 August 2011

Ponteng puasa

Ni la satu masalah paling common bila Ramadhan datang tiap tiap tahun. Bagi yang Islam tu, ape ? Susah sangat ke nak tahan lapar yang tak sampai satu hari ? Susah sangat ke nak avoid temptation tu semua. Alahai kaum adam dan hawa *except yang dapat cuti lah kan* mati ke kalau tahan lapar yang sekejap tu ?




Satu petang aku pergi dewan terbuka sebab nak riadah dengan kawan kawan. Ktorang main la segala bagai sampai peluh meleleh tak senonoh. Then rehat kejap. Aku pergi belakang dewan tu nak basuh kaki sebab badan aku panas. Secara tak langsung, aku nampak segolongan kumpulan orang dewasa, maybe below 23, I guess. Tengah makan nasi apa entah dengan pegang plastik air sirap merah menawan hati.


Aku terkejut


Semua abang kakak tu tengah borak borak, tiba tiba perasan aku tengah usha diorang makan. Diorang macam tenung + diam sekejap then sambung makan balik ! Dalam hati aku cakap, 'eeii,, beraninya'. Memang tak tau malu ! 


eiiii, taktau malunyaaa ponteng puasa ! Aku mengendap pun diorang tak perasan.

Puasa la ! Please, malu tau kalau orang nampak. Dah besar panjang pun menggatal nak ponteng. Nafsu makan tu kuat beno. Setan takde pun, masih ada lagi yang perangai busuk tu. hapee laaa kau ni.


Ni lagi satu, bagi perempuan yang tak boleh puasa tu, tak paya ah nak showoff yang korang tak boleh nak puasa. Poyo laaa. Orang lain tak macam tu pun ? So, hormat lah orang yang berpuasa ye :) Tak salah kan ?
                   

 p/s : Selamat berbuka semua :)

No comments:

Post a Comment

Solat penuh harini ?