Thursday 29 March 2012

Keputusan SPM Si Kosong

K, tajuk ni takde kena mengena dengan lagu Najwa Latif tu. Harap Maklum. Sebenarnya takde kaitan pun dengan apa yang aku nak tulis ni.


Okay okay. Sekarang musim SPM bagi pelajar lepasan sekolah macam aku. And hot hot topic ni ada lah pasal keputusan spm dan makpak kitorang ni. Makpak masing masing mestilah lain lain kan ? Mana ada yang sama. Cara makpak si A ni lembut, si B garang sikit, si C keluar rotan. See ? Mana ada yang sama.


Macam tu jugak dengan penerimaan certain parents dengan result spm yang diorang dapat. Macam biasa bin normal, ramai akan menangis bila amik result. Histeria bagai, lol. Situasi ni boleh dibanding kan dengan dua keadaan.


Dua orang pelajar dengan result yang sama tapi cara parents terima lain lain. Ada yang kata, ni dah cukup bagus dan ada yang mcm,'Oh, ni je'. You know, the first word that I got from my mom was 'alaaaa'. Aku macam TERKEJUT NAK MAMPUS sebab bagi aku result aku tu teruk sangat bila dia cakap macamtu. ILOVEMYMOMINFINITELY and aku bukan nak burukkan dia or whatever. TAKLANGSUNG ! SO KAU JANGAN NAK PANDAI PANDAI CAKAP BUKAN BUKAN PASAL PARENTS AKU ! Kang ada yang makan kaki zirafah japlagi -_-


And bila dia tanya result orang lain. She starts comparing me with others :/ Sedih tau. Aku macam tak boleh nak handle, takreti ! Sebab benda ni jadi masa pmr aku jugak. Nampak sangat aku ni macam anak tak guna -.- sudahlah pemalas, tak straight As pula tu. Aku bengang gila. Tak tahu nak bengang dengan siapa, diri aku ke, result aku. Takde sape yang bangga dengan result aku kecuali diri aku -.- So sad, I knoww.


Masa aku dapat result tu, aku macam exciteedddd. WAAHHH :D omaifishomaifish ! Comelnya result. And aku memang dah agak ada B sebab aku memang target pun tapi tersasar sikit sebab aku ingat Sejarah aku yang B -.- not cool. Takpelah, dah lepas dah pun :)


Kesimpulannya, reaksi makpak ni sangat penting dalam merangsang semangat anak anak. Nasib baik ayah aku puji aku lebih sikit :p kuranglah perit di hatiku. MUAHAHAHAHAHA :D 


To makpak(s),

Please. Kami tahu kamu semua nak result yang terbaik dari kami, kami pun nak straight As jugak, tapi kami memang betul betul dah buat yang terbaik dan Allah tentukan result kami lain lain. Iyelah makpak, kalau semua straight As, memang payah la semua syarikat kami apply sebab semua layak layak belaka :D Orang tu pun dah terkebil taktahu nak pilih mana. Jadi, terima kami seadanya. Terima kasih.



Tak apa lah, mungkin result sekarang ni biasa biasa, tapi kat U nanti semua ada rezeki masing masing, kejayaan masing masing. Yang penting usaha lebih ! :) Kepada yang rasa dengan result spm tu macam dah musnah masa depan. tu kau je yang menggedik. Padahal takpun, jangan malas cari peluang. Belajar rajin rajin.


Yelaaa aku tahu ! aku tahu ! Mesti ada yang cakap, 'Alaa, kau cakap je lebih. Kau mana tahu apa rasa dia dapat result macamni !' Kfooiiinnneeee -_- Sukati korang la nak cakap apa, tapi ingat. Tolong lah ingat. Ada yang lagi teruk daripada tu, datang daripada family yang susah. Apa yang perlu kita buat sekarang ialah bersyukur. 


Yang baik tu pasti datang, cuma.. Allah nak kasi surprise kat kita ! :D Never give up on Him, never. Dia nak uji kita sekarang ni, kita terima ke tak, kita redha ke tak. Cuma, gua mau kasi ingat sikit, kalau dah tahu kita ni biasa biasa, jangan lah menjebakkan diri dalam benda yang tak memberi manfaat kat kita. Lupakan. Buat benda lain, benda yang boleh buat diri kau and makpak kau bangga. Setakat duk depan lappy tengok Fb. Memang tak kan jadi pape -.-




And this one is for my ps : copy paste dari kawan kelas :)

aku harap kau redha dan istiqamah , Setiap org di uji, sama ada uji dgn benda baik atau benda buruk, yang baik tak semestinya baik, yg buruk tak semestinya buruk, Kita hndk sesuatu yg kita hajati tetapi tidk kesampaian, ttp ni kata ustaz aku, kita tak dpt benda yg kita hajati bukan bermakna , Allah tak sayang kita, tetapi itu menunjukan Allah kasih kepada kita, Allah nak bagi benda yg lebih baik kepada kita, aku tipu lah ckp kalau tak kecewa dgn result aku, tapi sampai bila kita nak kecewa, Org hanya bagi simpati pada saat saat awal je sehari dua hari, nanti buat buat lupa . Tak pa aini , masa asasi dgn matriks , kau study hard gila gila..insyallah mungkin rezeki kau masa kat Uni nanti.



No comments:

Post a Comment

Solat penuh harini ?